alwaysanne.reismee.nl

Myanmar

Voor iedereen die het nieuws heeft gelezen over de verdrinkingen in Myanmar, ik leef nog! Het noodweer was zeker merkbaar. Een brug is ingestort en tijdens de nachtbussen (waarbij chauffeurs ongekend hard door de bochten van kleine bergweggetjes andere bussen inhalen) heb ik meerdere keren mijn adem ingehouden als we bijna uit de bocht dreigde te glijden voor mijn gevoel. Het regende elke dag, de hele dag met een paar ochtenden zonder regen. Maar desondanks heb ik het heel erg naar mijn zin gehad in Myanmar. Ik ben overrompeld door de vriendelijkheid en openheid van de lokale bevolking. Mijn gesprekken met lokale mensen waren echt een van de grootste highlights van Myanmar. De dorpjes waar ik ben geweest waren mooi, rustig en onaangeraakt waarbij het buddhisme nog helemaal is opgenomen in het dagelijks leven van de bevolking. Ik zal onder foto's (zie rechts van dit bericht) mijn reis door Myanmar weergegeven. En nu verheug ik me echt heel erg op Indonesië! Op de zon! Op weer duiken! Op sterren zien :)

Een paar die me zij opgevallen in Myanmar;
- iedereen roggelt en spuugt de hele dag door. De mannen kauwen op tabak zodat het rood wordt en spugen het uit met als resultaat dat bijna alle mannen zwart/rode tanden hebben. Erg mooi.
- wasservice kennen ze niet in Myanmar tijdens het regenseizoen. Ik heb dan ook met showergell en koud water mijn eigen ondergoed gewassen in een wasbak.
- was droogt niet in het regenseizoen (Aha, vandaaaar geen wasservice) door de luchtvochtigheid tussen de 85 en 95%.
- nachtbussen met airconditioning zijn zo koud als Antarctica en zelfs mijn lange broek, shirt, trui en deken was niet genoeg om geen verkoudheid ervan te krijgen.
- muggenspray hebben ze niet in Myanmar. Gelukkig had ik wel anti malaria tabletten!
- alle gerechten worden gebakken, gekookt en geserveerd met een liter olie.
- iedereen wilt met blanken op de foto en ik ben zelfs een paar keer 'onopvallend' gefilmd door mensen. Ook ongegeneerd staren is een grote hobby van de lokale bevolking.
Heel veel liefs weer van mij!

Reacties

Reacties

Mamsje

Heyyyy,

Hahaha, lijkt me een heerlijk land.
Het noodweer is een ramp voor de bevolking. Je hebt dan ook een beetje kunnen ervaren in welke omstandigheden dergelijke mensen moeten leven. We hebben geen luxe nodig. Veilig met je familie kunnen overleven is daarentegen een ander verhaal en dat laat nog te wensen over. De rest van de wereld kijkt er naar... Een vriend van me is nu afgereisd naar Myanmar voor hulp. Je had hem nog kunnen treffen maar jij bent al door naar het prachtige (zo hoor ik van iedereen die er geweest is) Indonesië. Dat zal weer een hele andere ervaring opleveren.
Geniet van ieder moment. Zo verlopen de weken toch al weer snel. Voor m'n gevoel is je Myanmar-reis iets geweest wat je toch zeker niet had willen missen.
Hopelijk voel je je snel weer beter, heb je snel weer schone kleding en heb je het snel weer lekker warm.

Toedeloetjes en tot over drie weken (volgend jaar gewoon weer op reis! Dit gaat toch te snel voorbij :-)

Liefs en heel veel kusjes
Mams

Alain & Tanja

Wat een ervaringen toch allemaal lieve Anne. Zulke avonturen zet je weer met beide benen op de grond. Dan realiseer je je (weer) hoe goed wij het hier in Nederland hebben. We zijn erg benieuwd naar je verhalen over Indonesië!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!