alwaysanne.reismee.nl

Singapore & Yogyakarta, Java

Toen ik twee weken geleden aankwam in Singapore was ik in shock. Mijn eerste cultuur shock van mijn reis. Het contrast tussen Singapore en Myanmar kon niet groter zijn. De een was niet per se negatiever of positiever dan de ander, maar wel enorm verschillend. In Singapore was alles schoon en goed georganiseerd en schoon en netjes en rustig en veilig en schoon en schoon en duur. Ik verbleef in een hostel dat 30 SPD per nacht koste en in de Arabische buurt zat. Echt een mooie (en schone) buurt. Er waren tal van restaurants en de metro (die ook schoon was en NIET stonk) was 5 minuten lopen. In de ene avond dat ik had ben ik naar Gardens at the Bay geweest, wat ontzettend mooi was s avonds. Ik voelde me vreemd thuis in Singapore, waarschijnlijk omdat het me herinnerde aan Nederland.

De volgende dag kwam ik aan in Yogyakarta, Java, Indonesië. Ik stond in de rij voor de immigratie dienst toen ik tot de conclusie kwam dat ik geen contant geld had om mijn visum te betalen. Lichtelijk in paniek sprak ik iemand aan van de beveiliging die voor mij naar een ATM is gegaan en geld voor me heeft gepind, wat ik later aan hem terug heb gegeven. Oke dus dat ging niet zo goed. Vervolgens stap ik in een taxi om me naar het hostel te brengen. De taxi-chauffeur bleek geen flauw benul te hebben waar hij heen moest. Hij stopte keer op keer om weg te vragen naar Pugeran Timur (de straat) maar sloeg steeds volkomen verkeerde richtingen in. Dit wist ik omdat ik een kaart op mijn telefoon had en ik mezelf via gps kon volgen. Maar naar mijn richtingsaanwijzingen luisteren, ho maar. Uiteindelijk hebben we 1,5 uur gedaan over een ritje van 30 minuten maar was ik aangekomen bij het hostel. Blij om eindelijk aangekomen te zijn werd ik nog blijer van het hostel. Ik heb 6 dagen in Yogyakarta doorgebracht waarin de mensen van het hostel echt de beste waren die ik in mijn hele reis ben tegengekomen. Ze namen me naar de markt, de leerde me gebakken banaan maken, vertelde me alles wat ik wilde weten en daarbovenop waren het ook nog eens ontzettend gezellige mensen. Ook het meisje, Merel uit Nederland, die daar stage liep was super aardig. Ik leerde over de kolonisatie van Indonesië door Nederland en daarnaast was de Moslimse religie ontzettend aanwezig wat ook weer een nieuwe ervaring was na het Buddhisme dat ik de 5 weken daarvoor heb meegemaakt. Bijna iedereen liep rond in traditionele kleding, inclusief hoofddoeken. Ik werd elke nacht wakker van een van de honderdduizend moskeeën in de stad en in geen supermarkt was alcohol te verkrijgen. Maar een van de dingen die me echt nog wel het meeste goed deed was de zon. Het weer was een uitstekende verbetering op de regen in Myanmar haha!
Ik laat het hier even bij :)
De volgende keer vertel ik over Ubud, Bali en Gili Trawagan, Lombok.
Liefs, Anne

Reacties

Reacties

Ton en Riet

Lieve Anne, wat beleef jij ,steeds veel nieuwe ervaringen van cultuur, mentaliteit, begrip, enz.
zo zit je in een mum van tijd aan de andere kant van Yogyakarta. maar alles is gelukkig goed gekomen.
geniet nog van deze laatste indrukken ,want het gaat nu opschieten voor je. Toi, Toi
Met heel veel liefs, Opa Ton, & Oma Riet.

Gerben en Monique

Hi Anne,

Leuk te horen dat je zoveel bijzondere situaties meemaakt.
We zijn erg benieuwd naar je ervaringen op Bali, Lombok en Gili. Geniet er nog maar van want het is zo voorbij.

Liefs van ons!

Obrist Nicolas

Snel geld nodig, maar kunt u nergens terecht?
Wij helpen u verder. Wij lenen u geld zonder zeuren. Iedereen verdiend een 2e kans op een goed leven en heeft recht op een lening.
Geen lastige vragen, geen krediet toetsing, maar geld voor u.
Neem snel contact met ons op en u hoort van ons.
Laat deze kans op een nieuw begin niet schieten.
contact met mij op nicolashelp279@outlook.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!